Tai daržovės, vaisiai, uogos, grūdų produktai, sėklos, riešutai. Vaisiuose ir daržovėse daug vitaminų, ypač C ir A, B grupės, E, mineralų ir antioksidantų. Taip pat gausu ląstelienos (skaidulų), iš kurių dauguma yra netirpios vandenyje, išskyrus citrusinių vaisių skaidulas.

Šių produktų, jei galima, patartina nelupti, o gerai nuplauti prieš vartojimą, nes dažnai daugiausia ląstelienos būna žievelėje.

Organizmui reikalingos ir tirpiosios, ir netirpiosios skaidulos. Netirpiųjų skaidulų rekomenduojama suvartoti daugiau, santykiu 3:1.

Augaliniame maiste yra abiejų tipų skaidulų, tad labai svarbu vartoti kuo įvairesnių vaisių ir daržovių. Jei valgome pakankamai maisto produktų, kuriuose yra didelis kiekis skaidulų, greičiau jaučiame sotumo jausmą, sumažėja apetitas, organizmas neaugina papildomo svorio.

Teigiamai veikiamas visas organizmas: sureguliuojamas kraujospūdis, mažėja „blogojo“ cholesterolio koncentracija kraujyje, aktyvinama žarnyno peristaltika, stimuliuojama žarnyno fermentų veikla, sumažėja tikimybė susirgti širdies kraujagyslių sistemos ligomis, diabetu.

Skaidulų kiekis įvairiuose produktuose

Įsidėmėkite

Per dieną rekomenduojama suvartoti 5 porcijas vaisių ir daržovių. 19–50 metų asmenims rekomenduojama suvartoti maistinių skaidulų: 25 g per dieną – moterims, 38 g per dieną – vyrams. Asmenims, vyresniems nei 51 metai, rekomenduojama suvartoti: 21 g per dieną moterims, 30 g per dieną vyrams. Grūdų produktai turėtų sudaryti apie 50 proc. viso dienos mitybos kiekio. 30–40 proc. skaidulų turėtume gauti iš daržovių ir apie 16 proc. – iš vaisių.

10 pagrindinių mitybos taisyklių, jei norite būti sveikos ir gražios:

1. padidinti daržovių, vaisių ir uogų vartojimą;
2. valgyti daugiau visadalių grūdų produktų;
3. sumažinti įvairių saldumynų vartojimą;
4. nesaldinti produktų papildomai, jei nebūtina;
5. vengti maisto produktų, kurių sudėtyje yra transformuotų riebalų;
6. valgyti mažesnėmis porcijomis;
7. būtinai valgyti pusryčius;
8. laikytis miego / darbo / poilsio režimo;
9. mažiau laiko leisti sėdint – prie kompiuterio, televizoriaus ir pan.;
10. didinti fizinį aktyvumą – daugiau judėti, vaikščioti, sportuoti.

Daugiau informacijos apie sveikatai ir grožiui reikalingus maisto produktus rasite knygoje „Sveika ir graži” www.virtuvesknyga.lt